Door Anke Geraads

Denk in mogelijkheden en kansen

Geloven in de onderliggende ontwikkelkracht van ieder kind. Samen op zoek naar de weg en de manier om dit optimaal te benutten. Soms raken we het even kwijt, wat dan?

‘Laten we uitgaan van de kwaliteiten van ieder kind.’ Een gedachte die iedereen aanspreekt. Herkenbaar vanuit je eigen visie als professional, je interne drive als mens of vanuit eigen ervaringen. Maar soms raken we deze gedachten even kwijt. De zorgen nemen de overhand. Wat we ook proberen, het lukt niet om naar de goede dingen te blijven kijken. De focus verandert. We gaan de minder goede dingen onbewust aandacht geven.


Onbewust vizier

In mijn werk als adviseur binnen het onderwijs kom ik in aanraking met moeilijke groepen, communicatieproblemen binnen een team, didactische struggels of een moeizame samenwerking met ouders. Kijkend naar verschillende situaties zie ik vaak een rode draad dat er onvoldoende positieve mindset en beweging in zit. Het gevaar ligt op de loer dat je zaken negatief gaat labelen en er een bepaalde overtuiging ontstaat die tevens uitstraalt naar je houding en gedrag. Je bent beland in een negatieve spiraal. Hoe zorg je ervoor dat er weer een positieve beweging komt?


Denken in mogelijkheden en kansen

Om te komen tot een positieve verandering, mogelijkheden te kunnen zien en gedrag anders te belichten is het nodig om door een andere bril te kijken.

Een bril gericht op:

  • de dingen die goed gaan
  • de momenten waarop het wel lukt
  • mogelijkheden en kansen
  • de zoektocht naar hetgeen helpend kan zijn voor de situatie
  • gezamenlijke doelen of een gezamenlijke visie

Vaak maakt bewustwording al zoveel verschil. Sta zo nu en dan even stil en vraag jezelf af welke bril je op dat moment draagt. Misschien is het wel tijd om een andere uit te proberen.


Anke Geraads is adviseur en gedragswetenschapper bij BCO Onderwijsadvies en -ondersteuning.

blog

Leestijd: 2 minuten

Optimisme

De overtuiging dat iedereen zich kan ontwikkelen heeft een positief effect op de interactie en je zoektocht naar mogelijkheden om je leerling weer in ontwikkeling te brengen.